Na vele succesvolle projecten in Nederland besefte de Heidemij dat gelijksoortige ondernemingen ook in het buitenland, met name ontwikkelingslanden, in lijn lagen met de algemene doelstellingen van de Maatschappij. In 1955 werd Lareco (Land development & Reclamation Company) opgericht als dochtermaatschappij van de toenmalige Heidemaatschappij met de opzet om in het buitenland cultuurtechnische werken uit te voeren.
Onderzoek vanuit de lucht
Een van de eerste projecten van Lareco was deelname aan Operatie Sprinkhaan, waarbij vanuit de lucht onderzoek werd gedaan naar mogelijke grondstoffen in Suriname. De inzet van vliegtuigen boven nog niet in kaart gebrachte gebieden bleek in deze tijd van groot belang voor snelle inventarisaties. Met behulp van de oude methodes zou het nog tientallen jaren duren voordat de grondstoffen van het hele land in beeld was gebracht. Er werden vliegtuigen ingezet, voorzien met magnetometers en scintillatieteller. Hiermee werden onder andere de belangrijke bauxietlagen bij het Bakhuisgebergte ontdekt.
Landing van de Cessna 170 PZ-TAC op de Tafelberg strip, 24 maart 1958.
Door: Arno Landewers, in ‘Wetenschappelijke verkenningsvluchten boven Suriname 1938-1958’.
Aanleg van zeven airstrips
Om Suriname vanuit de lucht in kaar te brengen werden 7 eenvoudige vliegvelden aangelegd. Deze zeven airstrips staan er vandaag de dag nog steeds, en zijn nog steeds centrale punten voor de lokale bevolking voor verbinding met Paramaribo. Dit project is tot stand gekomen door de toenmalige minister van Opbouw, en de financiering werd gedaan uit het Tien Jarenplan waardoor het project vrijwel gelijk kon starten. Een bijkomstigheid van dit project is dat door het ontsluiten van het binnenland ook de belangrijke bauxietlagen bij het Bakhuisgebergte zijn ontdekt welke de funderingen vormen van de Surinaamse economie.
Kaart met ligging van de airstrips en de Tafelberg. Door: Arno Landewers in
‘Operatie sprinkhaan: de ontsluiting van de Surinaamse binnenlanden door de lucht’.
Over of de resultaten van de operatie een succes ware verschillen de meningen. Arno Landewers beschrijft dat de operatie een succes was, maar het tienjarenplan waar het uit voortkwam niet aan de verwachtingen voldeed door de technocratische opzet ervan. Hij schrijft dat de aanleg van de vliegstrips inderdaad de ontsluiting van het achterland sterk heeft versneld en zelfs hebben mogelijk gemaakt, maar de aangetroffen nikkel afzettingen nooit zijn geëxploiteerd. Om de bauxietvoorraden bij het Bakhuisgebergte die tijdens de operatie werden gevonden te gaan ontginnen, werd pas na de onafhankelijkheid in 1975 het geldverslindende en mislukte West-Suriname plan opgestart.
Verkenningsvlucht vanaf een van de zeven airstrips. Uit: Beeldbank KNHM.
Shelter Programma
Nog altijd richt (inmiddels) Arcadis zich op internationale projecten in ontwikkelingslanden. Als één van de Corporate Social Responsibility programma’s levert Arcadis met het Shelter Program pro-bono kennis en expertise op verzoek van UN-Habitat om leefomstandigheden te verbeteren in gebieden getroffen door de gevolgen van onder meer klimaatverandering. Gescheiden van Arcadis’ commerciële activiteiten en met financiële support van de Lovinklaan Foundation is sinds 2020 support geleverd in 118 projecten in 31 landen.